Cinsiyetci Profili: Sukru Kizilot

Feci gicik oldugum bir sey cinsiyetcilik/sexism.  Cok cesitli sekillerde vucut bulabiliyor bu kavram, o yuzden simdilik tanimini bir kenara birakip “Tanimlayamam ama gordugumde bu cinsiyetcilik iste diyebilirim” diyecegim.  Blog actik yaziyoruz madem, gundelik hayatta   karsilastigim cinsiyetcilik orneklerini de aktarayim.  Aslinda ne zamandir yazmak istedigim bir “Sears’daki cinsiyetci mudur” var, Amerika’da bu kadar aleni bir cinsiyetcilikle ilk defa karsilastigim icin hem sinir olup hem de saskinlik yasamistim.  Ama onceligi Sukru Kizilot kapti.

Sukru Kizilot bir Hurriyet yazari, kendisini dune kadar hic okumamistim.  Vergi vs. konularda yaziyor ve benim ilgi alanim degil pek bu konu.  Dun yazarlar ve yazi basliklarina goz gezdiriken baktim “TUIK ve komik” diye bir baslik gordum.  TUIK -yani Turkiye Istatistik Kurumu/eski Devlet Istatistik Enstitusu- ilgi alanima giriyor, merak ettim neymis diye.  Actim, TUIKcilerin KDV oranini bilmediklerini anlatan bir yazi.  Ama kosenin cok kisa bir kismini bu olusturuyor.  Pazar gunu yazisi diye herhalde, kosenin gerisini baslikta “komik” diye ozetlenen seyler dolduruyor.  Bunlar 1 cumlelik espriler ya da fikralar (hic birini komik bulmadigimi pesin pesin ifade edeyim).  Okuyorum okuyorum, arada okuduklarima inanamiyorum.  Hurriyet gazetesi’nde cok sacma ve gereksiz ve beceriksiz kose yazari var, kose yazilarindan beklentim o yuzden cok yuksek degil.  Lakin, bu yazidaki “komik”ler direk “Yuh!” dedirtti.  Ne cinsiyetci herifmissin sen Sukru Kizilot!  Klavyenden cikani gozun goruyor, kulagin duyuyor, beynin algiliyor mu?  Baktim, eleman profesor muymus neymis, vergi uzerine ders veriyormus.  Adam olamamissin dedikleri bu olsa gerek.  Oku et ama kadinlar hakkinda sacma sapan genellemelere dayali bayagi esprileri gazete kosesine koymaktan imtina edecek kadar suursuz ol.  Hele bunun kabul edilmez oldugu su devirde.  Ha istedigini yazar, dusunce ozgurlugu vs., ama bunu yaziyorsa ben de ona seksist derim gayet rahat.

Ilk sunu gorunce “Nasil yani?” dedim:

Şu işe bak

Çiçek saksıda.
Balık fanusta.
Kuş kafeste.
Su pet şişede.
Anne işte.
Çocuk kreşte.

Babababaaba.  Kadinlar ve annelik gorevleri hakkinda verilen mesaja bak.  Baligin nehirde/denizde, kusun gokyuzunde/dalda, suyun pinarda olmasi dogal, yani “natural order of things.”  Ayni sekilde annenin evde, cocugun da anasinin dizinin dibinde olmasi gerekiyor, dogal ve dogru olan bu.  Modern hayat baligi fanusa, kusu kafese, suyu siseye koydu, dogal duzeni altust etti, kadinlar ise gidip bebelerini krese birakiyor.  Var ya, su kadinlar, annelik ve ev hayati uzerine zrilyon yazi yazildi, neyi tekrar edeyim?  Babanin iste olmasi niye sorun edilmiyor?  Kadinlar cocuklari tek basina mi yapiyorlar ki is hayatlarindan ya da ev disindaki hayatlarindan feragat etmesi gerekenler onlar oluyor.  Baslarim boyle dogal duzene!  Sukru bey biraz modern hayata ve bu hayattaki kadinin yerine ayak uydursun.  Cocugunu krese gondermeye kiyamiyorsa da evde oturup kendi baksin.

Eşiniz sakız gibi mi

– Eşinizle, çiğnediğiniz sakız arasındaki benzerliğin farkında mısınız?
– Nasıl yani?
– Nasıl olacak, ikisi de başlangıçta çok tatlıdır. Daha sonra tatları gider ve şekilsizleşirler.

Tansiyon ve stres farkı

Eşiniz hamile kaldığında, tansiyonunuz, sekreteriniz hamile kaldığında stresiniz artar.

Ne zannetmiş

BİR önceki geceyi meyhanede beraber geçiren iki arkadaş konuşuyorlardı:
– Dün gece sizin eve hırsız girmiş ha?
– Evet, ama hırsızı hastaneye kaldırmışlar.
– Deme yahu neden?
– Karım, hırsızı ben sanmış.

Ardarda uc cinsiyetci ve cok kotu espri.  Ozellikle ilk ikisinde tekrar kadinin “ureme” fonksiyonlarina takilmis.  Hani kadinin anne olup evde oturmasi dogal duzen ya, iste anne olmak ve butun sorumlulugun basina yikilmasi kadinlari degistiriyor.  Fiziksel olarak degistiriyor annelik: kilo aliniyor, memeler sarkiyor, dogum catlaklari vs. oluyor (herkes Ebru Salli degil, o sismanlarin cirkin oldugunu iddia ediyor, kadinlar sisman degil sen cirpisin Ebru!).  Cocuk ve ev sorumluluklarinin altinda -esinden yardim goremeyince- ezilen ve kendine bakmayi, iliskisine heyecan katmayi ihmal eden kadin sonra eskimis sakiz gibi tatsiz ve sekilsiz olarak nitelendiriliyor.  E yapma cocuk o zaman, tatli tatli cigne karini?  Yemiyo di mi? Doner istiyorum ama donmesin istiyorum.

Bu karisinin ve sekreterinin hamileliklerinden bahseden espriyi anlamadim, sekreter adamdan mi hamile kaliyor noluyor?  Ama ozunde olay ayni: kadin hamile ve derdi adama dusuyor.  E madem tansiyon yapiyor dollemeyeydin kadinin yumurtalarini?  Kendi kendine mi hamile kaliyor bu kadin?  Hem hamile birak, hem de sonra sikayet et, bu ne bicim is?  Diyelim ki sekreter kendi esinden hamile kaldi, patronla alakasi yok. Bunun patrona dert olmasi medeni toplumlarda illegal!  Cocuk dogurmak isteyen kadina hicbir is arkadasi ya da ustu gik diyemez, diyememeli.  Hala 9 ay karninda bir canli besleyebiliyor diye kadin calisani baska bir yaratik olarak dusunmek, bu devirde?

Ben kucukken vardi gazetelerde bir stereotip, elinde merdane koca dovmek icin firsat kollayan, saclari bigudili, uzerinde bir sabahlik ayaginda terlikle dolasan sisko ev kadini.  Tamamen bati menseli bir stereotip bu, Turk kadininda erkegi ezebilme, dovebilme, fiziksel siddet uygulayabilme imkani cok cok ufak bir azinligin elinde oldugu icin boyle bir stereotipin olusmasini saglayacak kadar yaygin degil.  Pek cok “kaynana” esprisi de bati menselidir bu arada.  Neyse, diyecegim o ki, kadini ya domestik kole ya da fiziksel siddet egilimli tiran olarak gosteriyor bu zirvalar.  Ortasi, “normal”i yok.  Iste bu zirvalara prim verdigi, onlari komik bulup bir de kosesine tasidigi, bunlari dusuncesizce kamuya yayarak varolan sacma stereotip ve hatali cinsiyet rollerini pekistirdigi ve butun bunlari yaparken “ben n’apiyorum ya?” diye bir gidim dusunmedigi icin yaftaliyorum: Sukru Kizilot cinsiyetcidir, kendisine (gereksiz latifelerine) ceki duzen vermedikce de oyle kalacaktir.

Bir Cevap Yazın

