Bilgisayar Dersi Cinligi (Bundan Gurur Duymuyorum ya da Don’t try this at home)

Eveett, bir cuma gecesi daha yayilmalarin dibine vurmus vaziyetteyim.  Simdi soyle: persembe aksami ve cuma gunu bayagi yogun geciyor bu donemki program itibariyle, ben de cuma ogleden sonra isim bitince kendimi eve atip seriliyorum.  Resmen nakavt olmus boksor gibi iki-seksen seriliyorum.  Isin guzel tarafi, persembe gunu en sevdigim diziler var, cuma gunu onlar hulu’ya konmus oluyor. Ben de aliyorum cayimi cekirdegimi oturuyorum izliyorum hepsini siradan.  Bir yandan dizi izleyip bir yandan da iki satir yazayim dedim beynim biraz yerine gelince.

Ne yazayim ne yazayim diye cok dusunmedim, hani bir postumda bilgisayar dersinde bir cinlik yaptik demistim ya, ondan bahsedecegim.  Oncelikle disclaimer.  Bu yaptigim turden isleri devamli yapan bir insan degilim.  Kopyaci degilim yani.  Lise’de kopya veriyordum (almaya ihtiyacim yoktu diyecegim, komik ya da ayip olacak ama dogrusunu soylemek gerekirse dogrusu bu).  Sacma sapan din, milli guvenlik vs. derslerinde kopya vermisim, vermemisim pek onemli degildi yani.  Ama universitede kopya mopya cekmedim, vermedim de.  Ne birden ahlaki anlayisim degisti, ne de curve vs. yuzunden hirslandim.  Kopyanin “utility”si daha farkli universite ortaminda.  Ha, bizimki pek cok universite gibi tiriskadan derslerin sirf mecburiyetten alindigi bir universite olsaydi durum farkli olurdu ama anlayis farkliydi.  Yillar sonra Amerika’daki okullarda oldugunu ogrendigim “honor code”u kendi kendime uygulamaya sokmusum herhalde.

Ama tabii burada anlatacagim bir istisna var.  Ders bilgisayar dersi (comp 100 mu ne).  Cocuklar email yollamayi, word’de odev yazmayi, excel’de grafik cizmeyi ve saireyi ogrensinler tez elden seklinde bir ders.  O gun derste sinav gibi bir sey olacakti.  Habersiz quiz de degildi, onceden biliyorduk.  Sinav hocanin bize verdigi bir excel ekranini kendimiz yaratmak, basmak ve teslim etmekti.  Ekranda da suslu puslu formatlanmis bir tablo, o tablonun pie-chart seklinde suslu bir grafigi falan var.  Oturduk yapiyoruz.  Kolayca da bir sey, bayagi cabuk bitirdim, sagini solunu susluyorum falan.  Bu arada tabii aklimi mesgul eden bir sey var.

Simdi efenim, o yillarda genclik basimda duman durumlari var.  Platonik olarak hoslandigim bir genc var ve bu genc de o ilk sene butun dersleri ve lableri beraber aldigim 20 kisilik grubun icinde.  Badi falan da olmusuz ama iste o kadar.  Sinav oluyoruz ama bana dert olan su ki bizim genc ortalikta yok, sinavi bile bile niye gelmedi ki diyorum kendime. Sonradan sonraya, dersin bitimine az kala bu hicbir sey yokmus gibi daldi sinifa.  Herkesi haril haril bilgisayara dalmis gorunce kafasina dank etti saniyorum ama hiiiic bozuntuya vermedi koftehor.  Gecti, oturdu bir yere dersi yaptigimiz bilgisayar labinde.  Yani o zamanlar cool lafi lugatimiza girmis olsaydi “ay ne cool” derdim, oyle bir giris yapti eleman.

Detayini hatirlamiyorum ama ya yanima ya civarimda bir yere oturmustu, bir kas goz isaretlesmesi yaptik.  Ve ben bitirmis oldugum odevi email’e attach edip ona yolladim.  O da bir guzel acti, sol ust kosedeki hucreye yazilmis ismimi silip yerine kendi ismini yazdi, sagini solunu degistirdi biraz ve voila!  Sonucta hepimizin ayni dokumani yaratmasi gerektiginden teslim ettigi odevin benimkine benzemesi sorun olmayacakti, benzemesi gerekiyor zira.  Sonra basti, ders bitti, ciktilari teslim ettik ve ciktik.  Kendi sinavini teslim ederken hoca “Vay, bu kadar az surede halledebilecegini sanmiyordum, aferin” gibi bir laf etti.  Ve bizim supercool genc “ne sandindi ya” dercesine gulumsedi ve gitti.

Simdi burada isin ilginc tarafi bize bu dersi veren kisinin bilgisayar sistemleri konusunda doktorali bir eleman olusu.  O zamanlar muhendislik falan yok, o yuzden koskoca profesor bize bilgisayar ogretiyor ve okulun bilgi-sistem altyapisindan sorumlu.  Ama adamin aklina ne birisinin gec gelen gence bu dokumani elektronik olarak yollamis olabilecegi, ne de gidip elinin altindaki aktivite kayitlarindan o saatlerde o bilgisayarlarda neler oldugunu kontrol etmek geliyor.  Baksa benden ona attachmentli email gittigini gorebilirdi herhalde.  Sanirim Amerika’daki universite deneyiminden bir “honor code” davranisi bekliyordu bizden, o yuzden hic suphelenmedi.

Aradan bunca zaman gectikten ve hatta ogrenci ogreten ikiliginde cizginin obur tarafina transfer olduktan sonra bu yaptigimiz aklima geldikce hala gulerim, biraz da utanirim itiraf edeyim ki.  Sonra utanma, sucluluk gibi hislerimi bastirmak icin kendime derim ki: O hoo, bilgisayar olayini yalayip yutmusuz belli ki, ders amacina ulasmis, gerisi fasa fiso!  Cok konusuna hakim ve smart-ass bir “cheating” (cheating oldugunu kabul ediyorum, ama lutfen bu yuzden diplomam elimden alinmasin!!!!!) oldugu konusunda benimle hemfikir olmalisiniz, olmazsaniz kuserim.  Hatta daha sonraki yillarda benim de aldigim bir dersin final sinavinda organize bir “cheating” olayi yasanmis (hic haberim olmadi), resmen skandal oldu, isin icinde para mara varmis o derece, bizim yaptigimiz acayip masumdu o cirkefligin yaninda.  O isin mimarlari bir sure uzaklastirilsa da donup diplomalarini alabildiklerine gore benim diplomam tehlikede olamaz herhalde!  Bu skandali da sonra bir ara anlatayim.

Tabii simdi kendi ogrencilerimin bir kismiyla hemen her donem yasadigim “academic conduct” ve otesi meseleleri de bir ara anlatirim.  Cok sevimsiz durumlar, bu aksam hic bulasmayayim o meseleye.  Bir ara bu konuda vent edesim, icimi dokesim, katharsis yasayasim gelecek biliyorum ki, o zamana kalsin!  Keske butun “cheating”ler bizimki kadar sevimli ve zekice olsa.  Bir ara bir yere yazmistim, rapor ettigim plagiarism degil aptallik oluyor cogunlukla.

Simdi de gidip Fringe izleyelim.  Onu izlerken baska is yapmiyorum, tum dikkatimle izliyorum.  Cayim da bitti, saraba mi yonelsem?  Hmm, neyse ben bu zor soruya yanit arayaraktan kaciyorum, papay!

Bir Cevap Yazın

