Do Not Resuscitate

Tibbi meselelerden ve ameliyatlardan girmisken, biraz daha doktorculuk oynayalim.  Bir de su DNR vaziyetlerini ortaya atalim.

DNR ya da Do Not Resuscitate ozellikle ameliyata giren hastalarin tibbi ekibe verebilecekleri bir emir.  Turkcesini bilmiyorum ama manasi “bak kardesim, eger bir sey ters gider de olursem beni canlandirmayin, birakin o beyaz isiga kosayim, Flatliners filminde rol teklif ettiklerinde de oynamamistim zaten. Oldum mu tam olurum, gittim mi bir kalemde.  Biraaak birakkk beniiii sevdigimeee varayimmm” seklinde denebilir.

Ameliyata girseniz DNR emri verir misiniz?  Ben Turkiye’de ameliyat olmustum, hic sormadilar etmediler.  Gecen burada bir arkadas basit bir operasyon gecirecekti (hastanede kalmasi bile gerekmedi sonrasinda, eve yolladilar), biz de refakatcisiydik, goturduk ilgilendik aldik evine getirdik vs.  Hastanede ameliyata hazirlik odasinda bekliyoruz, ben de iste gerilim dagilsin ortam rahatlasin diye izledigim hastaneli dizilerde olan garip seylerden bahsediyorum (cok yanlis bir secim gibi gorunebilir ama aslinda bence super bir fikir.  Bogrune direk girmis, kipirdarsa olecek insanlardan bahsedince kendi ufak sorunu hakkinda endise etmiyor, aman buna sukur diyor insan).  O arada iste benim felaket tellali yanim devreye girdi (genetic defect bu bende, sonra anlatirim).

– Ss, kan grubun neydi, olur da lazim olursa?

– AB+

– Ha iyi, sen genel alici, ben 0+’im, ben veririm. Check.

– DNR durumun nedir? (Bu soruda sictim evet, cok salakca ve gereksiz bir soru aslinda oyle bir ufak mudahale icin.  Kinamayin ama o muhabbetin baglami icinde cok yersiz olmadi, cok hayvanca da sormadim).

– Ellerinden geleni ardlarina komasinlar.  Gecen gun okudum, adamin teki 23 yil komadan sonra uyanmis.  Ustelik o sure icinde yaninda konusulanlari falan hep duyuyormus. (Olay biraz daha farkliymis aslinda sonra ogrendim, Rom Houben diye aratin).

Sizi bilmem ama ben direk DNR’im (diyordum degilmisim.  DNR sirf kalp ve solunum sitemleri icinmis, asagidaki bahsedecegim durumlar “living will” diye geciyormus).  Ama buraya yaziyorum, eger written statement gerekiyorsa kullanin bu blog girisini, ciddiyim.  Bir gun basima bir sey gelirse, bir kalp masajini, bir elektrosoku cok gormesinler.  Denesinler, belki kalp yeniden atmaya baslar, hayatim o kadar da ucuz degil.

Isin living will kismi soyle: Oyle bitkisel hayata falan girdiysem, comatose olmussam cek cek cek fisimi, fisimi lutfennn!  Ne gerek var, adi ustunde bitkisel hayat, bitki olarak yasamayi reddediyorum.  Zaten o komalardan cikip da hayati “normal” olarak surdurmek mumkun mu?  Buyuk ihtimalle bayagi hasar kalmis olacak vucut ve beyinde.  Bunu istemem ben.

Isin eglenceli tarafi tabii -mesela bu adam gibi 23 sene- iptal olduktan sonra hayata geri donunce yasanacak sok.  Dusunun bakin yil 2009, 23 sene oncesi 1986.  90lar bile degil, herif hala disco yillarinda.  Soguk savas, SSCB var internet yok.  Meksika’da dunya kupasi, Maradona falan var.  Reagan var anasini satayim.  Rocky Rambo Karate Kid de kalmis eleman, Matrix falan izlememis.  What is the Matrix? diye sorar, Indeed! dersin cevaben.

Neyse, iste, istemem yan cebime de koyma. Bu aksam olurum, beni kimse tutamaz, sen bile tutamazsin doktorlar tutamaz.  Konuyla iliskili olarak otanazi ve assisted suicide (yardimli intihar) olaylarini da destekliyorum.  Olmek istiyorsa olsun insan kardesim, size ne oluyor?  Allah carpar diyorsaniz, bulun bir ateist/agnostik sokaktan o halletsin.  en uygun bir siirle de noktami koyarim.  ISTE O NOKTA (Hala burada misin sen? Mutlaka bak, oku, dinle diyorum, Ispanyolca bilmiyorsan google translate falan yap ne bileyim. Hadi cicim.)

Bir Cevap Yazın

