Sorunlu Ogrenci Profili #2

Vaktiyle bir “Sorunlu Ogrenci Profili #1” ile bu serinin ilk yazisini yazmistim.  Iste ikinci profilimizi yazmak bu gune kismetmis.  Bugun bu kisinin aklima dusmesinin ise bir sebebi var.  Gelecek sene icin alinacak ogrencilerin basvuru dosyalarini inceliyoruz su siralarda.  Basvuranlar listesinde bu arkadasin ismini gorunce “yuh yani!” dedim.  Ne yuzle bu bolumde lisansustu programa basvuru yaptigini kesinlikle anlamadim.  Birazdan anlattiklarimi okuyunca bu basvurunun nasil gereksiz bir girisim (anglofonlarin guzel sifati “futile” cuk oturuyor durumu tanimlamaya) oldugunu anlayacaksiniz.

Bu eleman benim bu okuldaki ilk senemin son doneminde verdigim derse yazilmisti, oradan taniyorum.  Kendisine kisaca Catlak diye hitabetmek istiyorum burada izninizle.  Ders Islam ve politik Islam uzerine ve sinif 90 kisilik.  Dersi alanlar, her zamanki gibi karisik bir grup, her turlusunden ogrenci var. Haftada 3 gun ben “lecture” tarzi ders anlatiyorum, bir gun de asistanla ufak gruplar halinde tartisma saatleri var.  Bizim Catlak daha ilk haftalardan ilgimi cekiyor cunku normalde tartisma isini ben yapmadigim icin sadece “su konuya aciklik getirir misiniz?” turu aciklama isteyen sorular geliyor ogrencilerden derste ama bu eleman direk elini kaldirip, alakasiz bir yerde alakasiz bir kuyuya tas atiyor.  Ben de kisaca bir cevap veriyorum, konuyu uzatmadan, eger ilgileniyorsaniz dersten sonra daha uzun konusabiliriz diyorum.  Sorulardan ve tavrindan hemen anlasilan bir sey var: arkadas dersi konuyu ogrenmek icin degil koyu dindar bir Hristiyan olarak bu konuya dair bir seyler ogreneyim de bu dine ve bu dine mensup insanlara daha saglam saldirayim diye aliyor.  Cunku sordugu sorular bayagi saldirgandi, ve dersimi alan Musluman ogrencilerin rahatsizlik duyduklarini da hissediyordum.  Dusunce hurriyeti ve kutsala saldirma arasindaki ince cizgiyi cizecek otorite ben oldugum icin biraz zorlanmadim degil ama gerek benim “50 dakika vaktim ve uzerinden gececek bir suru konum var” derdim, gerek uzerine alinabilecek ogrencilerimin akli basinda ogrenciler olmalari, gerekse siniftaki diger cocuklarin “off, konumuza donelim” modunda olup konuyu uzatmayislari sebebiyle idare ettik.

Derste pasif agresif bir tavir sergileyen Catlagimizin aslinda bolumde taninan bir catlak oldugunu anlamam ise asistanim sayesinde oldu.  Dersimiz sabahin 9undaydi ve ben en gec 8:30da ofiste oluyordum.  Asistanim da hep benden once gelmis oluyordu.  Bir gun geldim ofisin kapisini aciyorum baktim bu eleman asistanimin ofisinin kapisinda durmus bir seyler tartisiyor onunla.  Mudahale etmedim o anda ama derse beraber giderken “ne oldu? bir sorun yok degil mi?” diye sordum.  Asistan anlatmaya basladi.  Bu yeni bir sey degilmis.  Simdi hatirlamiyorum tam olarak neye taktigini, sanirim asistan derste bazi Islami hareketlerin bayraklarini gostermis, Catlak da bunun uygunsuz oldugunu, vahsi goruntuleri(??) gostermemesi gerektigini falan soylemis, onu tartismis, boyle bir seydi sanirim.  Bu daha bir sey degil dedi.  Meger bu Catlagimiz bolumdeki kadin ogretim gorevlilerine takiyormus (neden? bilinmiyor!).  Daha once bizim genc kadin arkadaslardan birinden bir ders almis, donem boyu sorun cikardigi gibi donem bitince de kadini once bolume, sonra dekanliga sikayet etmis, basina bela olmus.  Daha bitmedi.  Benim asistan’in bir iki sene onceki bir ofis arkadasi bunun asistaniymis o zaman, diyor ki bizim Catlak devvvamli ofislerine gelirmis.  Sacma sapan sebeplerle, ofis saati olsun olmasin cocukla konusmaya calisirmis.  Cocuk bakmis ofiste is yapmak imkansiz hale geldi, ofise gelmeyip evden, kutuphaneden calismaya baslamis.  Donem sonunda hatun notunu begenmeyince ne yapmis dersiniz?  Sikayet etmis bolume.  Gerekce: “Bu dersin hocasi ve asistani bana komplo kurdular.  Benim asistana asik olmami sagladilar, bu sebepten derse yogunlasamadim ve iyi not alamadim”!!!!?!?!?!  Inanabiliyor musunuz?  Komplo teorisine bakin! Iste bu ogrencilerin hep soyledigi “bana karsi komplo var” aciklamasi bu arkadasta da var.  Sanirim basarisiz olmalarini kendilerine yakistiramadiklari icin bir cesit yansitma uyguluyorlar.  Bunu yaparken ne kadar sacmaladiklarinin farkinda bile degiller.

Neyse bizim elemanin boyle bir sicili oldugunu ogrendikten sonra daha dikkatli olmaya karar  verdim, asistana da eger durum ciddilesirse kesinlikle haber vermesini soyledim.  Isin iyi tarafi, asistanim bu isi yillardir yapan, isinin ehli birisiydi, ve durumu kontrol altinda tutabilecegine guveniyordum, tuttu da.

Donem boyu derste olsun, ozellikle tartisma saatlerinde olsun pasif ve aktif agresyon sergilemeye devam etti Catlakcigimiz.  Artik son hafta ve son ders.  Dersimi bitirmeme 5 dakika kalmis.  Iki uc cumle edecegim veda babinda, ve bitecek gidecek.  Donemi bitirmeme 3 cumle kala bu yine kaldirdi elini.  Ulan gormezden gelsem? dedim ama simdi fittirmasin diye izin verdim.  Asrin hatasi!  Hatun biliyor bela cikarmak icin son 5 dakikasi oldugunu, tee dersin basinda bahsi gecmis bir konuyu gundeme getirdi tekrar.  Musluman kadinlar erkekler tarafindan eziliyor ve bunu seve seve kabul ediyorlar gibi sacmalamaya basladi.  Ha Musluman dunyasinda ataerkillik ve bunun dinle etkilesimi ve saire ilginc konular tabii ki, onemli de.  Ama onun orada yapmak istedigi bunlari tartismak degil, sinifta basortulu Musluman kizlara alanen saldirmak.  Kizlar da “eeaaaah yettee beeeaa!”nin daha ogrencicesi bir sekilde ellerini kaldirip yerlerinde ziplamaya basladilar. Ben de sinifta bir dunya savasi baslamasin diye, bu saldiriya ugrayan kizlarla aramin iyi olmasini, anlayisla karsilayacaklarini bildigim icin, “Gordugun gibi buna itirazlar var” dedim, “bargaining with patriarchy” meselesinden bahsettim, gorusunun nasil yuzeysel, yuzeyselligi yuzunden de cogunlukla oldugunu anlatmaya calistim.  Dersi, donemi bitirmeme 3 cumle kala bir sinir harbi yasadim.  O konuyu kapatip, son 3 cumlemi soyleyip hepinize basarilar falan deyip “bay baaayyy”i cektikten sonra ogrencilerim “Vah zavalli hocamiz, ne acilar cektin donem boyu su Catlak yuzunden” dercesine alkisladilar beni (pek duygulu anlardi!  Ilkokul 4’te 23 Nisan piyesinde basrol koylu kizi Kezban oynadigimda aldigim alkislari hatirladim.  Ulan keske tiyatrocu olaymisim, her gece alkis her gece alkis dedim. Sonra uyandim.)

Catlakcigim daha sonra ders degerlendirmesi yapmis, bayagi uzun bir yorum yazmis. Anonim tabii bu yorumlar ama o kadar belli ki “ben Catlagim, bunu ben yazdim!” diye bagiriyor resmen. “Daha once X dersinde yasadigima benzer bir deneyimdi” diyor dersim icin, o X dersi de oraya buraya sikayet ettigi arkadasin dersi.  Ne irkciligim kalmis ne de radikal orgutlere eleman yetistirmeye calistirdigim.  Resmen kicimla guldum.  Politik anlamda sapina kadar sekuler bir insanim, kisisel anlamda da mutedeyyin insanlara “Musluman degil bu ayol” dedirtecek kadar dinden ibadetten uzak biriyim (cehennem varsa yanacak benim, kimse bikbik etmesin bana!).  Turkiye’den oldugum ve bu dersi verdigim icin direk dinci, jihadist falan saniliyorum bazi kackinlar tarafindan anlasilan.  Endonezya’dan bahsederken “Simdi dunyayi ele gecirmenin zamanidir!” demisim!!!! Kicim iflas etti artik, neremle gulecegimi sasirdim buna.  Endonezya’dan bahsederken Iran devriminin bu ulkedeki radikaller uzerindeki etkisinden bahsediyordum.  Iran devriminin basarisindan feyz alan Endonezyali radikaller boyle boyle dediler demistim.  Bu cumlenin basini bir sekilde algilayamadigi icin sanki o radikallerin dedigi seyi ben demisim gibi algilamis.  Bu kizin genel catlakliginin otesinde iste koyu dindarligi yuzunden bir sorun yasadik.  Derste soyledigim her seyi kendi filtrelerinden suzup de algilamis anlasilan.  Ve o filtrelerden suzulen ben de boyle garip bir cihat savascisiymisim!!!  Ders degerlendirmeleri kaydimda oyle duracak o yorum: irkci, radikal.  Basima bela olmasa bari.

Donem bittikten sonra arkadasa yaptigi gibi beni de oraya buraya sikayet edecek mi diye bekledim.  Notundan biraz sikayet etti falan ama sikayet -bildigim kadariyla- olmadi.  Bir daha karsima cikmadi, ciksa da gorecegi muamele belli (“yallah yavrum, hadi yallah!”).  Lakin gecen sene o zaman asistanim olan kisi “bu catlak benden  lisansustu basvurulari icin tavsiye mektubu yazmami istedi, inanabiliyor musun?” dedi.  Tabii ki reddetmis. Aman dedim uzak dur.  Ve simdi farkediyorum ki, bizim bolumumuz de basvurdugu programlar arasinda.  Baktim, sosyoloji bolumunden bir profesor 1 paragraflik bayagi da jenerik bir mektup yazmis.  Referans olarak listeledigi diger iki kisi mektup falan yazmamis.  O iki kisiden biri kim bilin bakalim?  Kendisine karsi komplo duzenleyip onun asistanina asik olmasini saglayan profesor arkadasim!!!

Ne bileyim, insanlarin basina boyle bela olsam, onlari ordan oraya sikayet etsem, onlari boyle sacma sapan ithamlarla ugrastirsam, gidip de onlardan birakin mektup istemeyi, kapilarinin onlerinden gecmeye yuzum olmaz.  Bu hatun ne yapiyor? Bolumde en az 3 hocanin sitkini siyirdiktan sonra onlardan mektup isteyip, onlarla lisansustu calismak istiyor.  Ustelik not ortalamasi ve test skorlari da cok kotu.  Allahtan kotu.  Bu eleman kazara bizim lisansustune kabul alsa, hayat zindan olur be!  Iyyy, kabus gibi. Bu ihtimali dusunmek uyanik gorulen bir kabus resmen.  Cunku lisansustu ogrencilerle daha yakin bir iliskimiz oluyor, asistanlarimiz oluyorlar vs.  Bu Catlakla kimse calismak istemez ki superzeka bile olsa, resmen bunalima sokuyor insani sacma sapan takintilariyla.

Simdi bu eleman not ortalamasi ve test skorlari yuzunden en bastan elendi, otomatikman.  Belli minimumlarin altinda kalan herkes gibi, kisisel hicbir yani yok bu elenmenin (kaldi ki basvurusu tamam bile degilmis mektuplar eksik).  Ama simdi “uzgunuz programa kabul edilmediniz” mektubunu alinca buna tepkisi ne olacak?  “Bana komplo kurdular, irkci pisboklar!”  E ne diyeyim ben sana yavrucugum, ne diyeyim?  Benden uzak, inandigin tanrina yakin mutlu bir hayat dileyip seni unutmayi seveyim.

P.S. 1. Bloguma favicon yaptim kedimin patisinin fotografindan ama chrome gostermiyor. Cok profesyonel bir sey degil ama bence cok cici.  2. Artik saatlerle olculebilecek bir sure sonra LOST’un son sezonu basliyor (ben 6×1’i bootleg’den izledim bile).  Cok heyecanliyim ama bir yandan da bir TV dizisi icin bunca heyecan duyuyor oldugum icin “salaksin” diyorum kendime.  Daha sonra bir ara bu Lostsal duygu karmasalarimi anlatirim.  Her yerinden opuyorum lost! (Ben’e ozel: Gozlerinden opuyorum dolandirici kopek!)

Bir Cevap Yazın

