Karada yasayip da ayak sahibi olacak kadar evrilememis hayvana saygi duyamam

Hayvanlari esit sekilde sevmemizi gerektiren bir sosyal kural yok diye biliyorum.  Ben de belirli hayvanlara gicik olma hakkimi surunegelen hayvanlardan yana kullaniyorum. Yilanlardan igrenirim ama onlardan bahsetmiyorum.  Bir onceki yazida bahsettigim yivranc yaratiklardan ve sayelerinde edinmeme gerek kalmasa cok daha mutlu bir hayat surduruyor olacagim bilgiler edindigim yivisyivisliklardan bahsediyorum.  Evet, salyangozlar ve sumukluboceklar, duyun sesimi!  Sizden nefret ediyorum.

Arkadasimin kizkardesi kucukken bu salyangozlari toplayip arabaya koyup gezdiriyormus.  Hatta salyangoz ve sumuklubocek arasindaki farki ogrenmek icin eksi sozluge baktigimda gordum ki millet bayagi bayagi salyangozsevermis.  Evcil hayvan gibi besleyenler neyler.  Iste bu salyangozseverler bunu duymaktan pek hoslanmayacaklar ama “Bu bahcede 30bin sumuklubocek olduruldu bir milyon da salyangoz!”   Topla, tufekle, agir sanayi hamlemle gelemedim ama kahvemle, biramla, sluggomla geldim!

Son yaziyi yazip post ettikten sonra, gece demedim, uykum var demedim cikip patlican fidelerini kontrol edeyim dedim.  Kamp icin kullandigimiz kafa lambami takip ciktim, isigi fidelere tuttum ki ne goreyim?  Abbb-booovvvv!  Daha sonradan sumuklubocek oldugunu ogrendigim kabuksuz salyangoz diyebilecegimiz 1cm boylu yaratiklar sarmisti her yanini fidenin.  Daha dogrusu fideden ne kaldiysa onun.  Vicik vicik vicik.  Ha bir de ortalikta salinan kabuklu, hem de irice, salyangozlar vardi.  Gecenin o saatinde yapabilecegim pek bir sey yoktu ama patlicanlari da oyle kaderlerine terkedemezdim.  Gunduz biraz arastirma yapip kahvenin, daha dogrusu kafeinin, bu elemanlara pek iyi gelmedigini ogrenmistim.  Kim bilir ne zamandan beri buzdolabimda yer isgal eden ve orada bulunma suresini hatirlamamamdan bayat oldugu cikarimini rahatca yapabilecegimiz turk kahvesini kulanabilecegimi dusundum.  Aldim, kahveyi fidelerin etrafina serpistirdim, fideleri hafif sallayip uzerindeki yaratiklarin dusmesini de sagladim, gerisini de kahveye havale ettim.

Sabah kalktigimda bu yavsak hayvanlarin bahcemde cirit atmasina bir son vermeye kararliydim.  Kahve azicik ise yaramis ama tam bir cozum olmaktan uzakti.  Sumuklubocekler ortalikta yoktu ama gunduz olmasina ragmen, kabuklular hala orada burada bol miktarda vardi.  Doldurdum bir kovaya su, attim icine biraz deterjan biraz kahve, topladim topladim salyangozlari icine attim.  Tavsiye edilen bir yontem topraga bira dolu bir kap yerlestirip tuzak kurmakti.  Bu yaratiklar biraya (aslen mayaya) hastaymis, biraya gelip icinde boguluyorlarmis.  Ama dolan kabi bosalt et uzun is diyerek bogma isini bu sekilde gerceklestirmeye karar vermistim.  Lakin hayvanlar kolay kolay da bogulmuyor, kabin kenarlarina yapisip yukari dogru tirmanmaya baslayiveriyorlar.  Bu vesileyle hayvanlarin ne kadar hizli hareket edebildigini de gormus olduk.

Bir tane arka bir tane de on bahcede olmak uzere iki kova dolusu salyangozum var simdi.  Buralarda bir fransiz restorani olsa satar para kirardim ayol, simdi bunlardan nasil kurtulacagimi dusunuyorum.  Cop gunune kadar suda kalsinlar, cop gunu bir sekilde suyu suzdurup aticaz ama nasil olacak o is bilemiyorum.

Toplamakla bitmiyor, iki gun cilginlarca toplayip bogduktan sonra bu ise bir son verdim.  Sluggo denen salyangoz/sumuklubocek zehirli yemlerinden aldim, yogun olarak bulunduklari yerlere doktum.  Bakalim ne kadar etkili olacak bu.  Bu arada iki tur s/s zehiri varmis.  Kimyasallarin isimlerini simdi hatirlayamadim ve bakmaya da useniyorum ama magnezbilmemneli olani evcil hayvanlar ve o salyangozlari yemesi muhtemel kus vs. hayvanlari da zehirledigi icin iyi degil.  Iron (demir)bilmemneli olani ise diger hayvanlara zararsiz, ben de ondan aldim.  Bir s/s sorununuz varsa, ilaca/kimyasala yoneldiyseniz icerigine bakmadan almayin, kullanmayin derim.

Sumukluboceginden de salyagozundan da igreniyorum, igrenc seyler (hatta bunlarin midyegillerle ayni tur olduklarini ogrendigimden kelli artik midye de yiyemeyecegim korkarim).  Bildigin nefret doluyum kendilerine lakin iki kova olu salyangoz sahibi olmaktan da mutlu degilim.  Igrenc yaratiklar olsalar da o kadar cok hayvani oldurmek vicdanimi rahatsiz etti.  Hatta sessiz sessiz surundugunu dusundugumuz bu hayvanlarin garip bir ses cikardiklarina sahit de oldum, iyice rahatsiz oldum.  Aramizdaki salyangoz ve sumuklubocek-severler (s/s-s) beni lanetlemesinler lutfen.  Eger ortamdaki s/s sayisi bu kadar artmis olmasaydi, kuslar neyler bir miktar bu nufus artisini kontrol altina alabilmis olsalardi bu katliam gerceklesmezdi.  Bir de kasindilar, bu da kayitlara gecsin.  Mutualism/karsiliklilik uzerine calisan biyologlar biliyorum.  Orada da bir “akilli ol canimi ye!” durumu hakim bahsedilenlerden anladigimca.  Yani sen benim sirtimi kasi ben seninkini ama fazla kasiyip kanatirsan zicarim aazina durumlari.  Mesela solucanlardan da igreniyorum, onlar da saygi duymadigim, gordugumde ceketimi iliklemeye hamle ettirmeyen ayaksiz hayvanlar.  Ama gencler haril haril bir toprak eseleme, havalandirma isi goruyorlar.  Ayrikotu yolarken falan yuzyuze geldigimizde ceket iliklemek olmasa da ufak bir ciglik atip, elimde ne varsa atip, yerimden firlayip iki adim geri kacma gibi tepkiler verdiriyorlar hinzirlar.  Ama bak birak solucan avina cikmayi, karsima ciktiklarinda da ellemiyorum, birakiyorum oyle.

Bu sumuklulerin ve kabuklu abilerinin ablalarinin bir faydalarini goremedim, hicbir ise yaramiyorlar.  Bilakis, sebzelerim basta olmak uzere her turlu bitkime de zarar veriyorlar.  Bak, cimleri ucundan ucundan yeseler ona da laf etmezdim, fiskiye tipli bir bitki var onun alttaki yapraklarini usul usul yeseler yine laf etmezdim ama bunlar ac gozlu cikti.  Patlicanlarima domatlarima goz diktiler.  Yoooo dostum yoooo! Bu kadari da fazla!  Bu kadar ileri gitmelerine izin veremezdim.  “Siz yanlis anlamissiniz olayi cicim” demek isterim kendilerine, “burada bir mutualism varsa siz ve bitki arasinda degil, siz ve benim aramda.  Siz benim yiyecegime goz koydugunuz anda bu iliski sona erer” diye eklerim.  Ellerimi belime koyar “Mutualism my ass (kicimin karsilikliligi)!” der, “boyle zararliya parazit denir santaj montaj santaj montaj” diye kapagi da yapistiririm!  Annem taaa Turkiye’den gelmis gul fidesi dikmis size yem olsun diye mi?  Kapitalist materyalist deyin isterseniz, bedavaya corba yok burda.  Ya lowe’s’a verdigim fide parasini verin, ya toprak oyun, havalandirin is gucuyle odeyin, boyle yivis yivis dolanip gece yildizlarin altinda parti yapip kafa bulmaktan baska isiniz yoksa, hadi nas nas!

Neyse iste, ozetle: salyangozlara olum.  Kabuklarini da alip gitsinler.  Onlardan esirgedigim hayvan sevgisini de faiziyle beraber kedilere yatiriyorum.

Bu arada su yaziya bir iki gorsel koyup hepinizin hayatini bir sureligine karartmadigim icin bana tesekkur borclusunuz haberiniz olsun.  Bu kadar igrenc bir hainlik insanliga sigmazdi, ben salyangoz katlediyor olabilirim ama bakin iste, insanligimdan cikmamisim henuz. Ehe!

Bir Cevap Yazın

