Kesilen saclar nereye gider?

Bilen biliyor, bayagi uzun zamandir saclarim uzundu, neredeyse belime geliyordu.  Bu kadar uzamasinin sebebi ise Amerika’da kuafore gitmek istememem.  Ya yirmi dolarlik alisveris merkezi kuaforune gideceksin sacini rezil edecekler, ya da yuz dolardan fazla bayilip “lukus” kuafore gideceksin, o parayi bayilacaksin adam gibi bir kesim icin.  Ustune ekle usengecligi (kim duzgun kuafor arastirip bulacak, randevu alacak, bidi bidi bidi) arti hizlica uzayan saclari, boyle uzun sacli bir insan olarak kalakaliyorsun.

Ha, saclar uzun da boyle “saclarini dagitirsiiinnn, ruzgarlara birakirsiiiinnn” diye sarkilar soyletecek sekilde goren var mi o saclari? Hayir.  Evdeysem kesinlikle topuz oluyor (hatta oyle ki, kedim saclarimi actigimda beni yabanciliyor, topluyken oldugundan farkli davraniyordu).  Disari cikarken de genelde topuz oluyordu, cunku sicaklarda acik cekilmiyor, cunku toplu olunca calisirken araya girmiyor, cunku cunku cunku.  Sacimi acik gorup de, “aaa, bu kadar uzun muydu?” diye sasiranlar coktu (hep toplu gorduklerinden).

Bir suredir “bi kestireyim” niyetim vardi, ama su dugunu de aradan cikarmayi bekledim.  Gelin basi denen olay icin uzun sac daha fazla secenek sunuyor zira.  Gerci o da bos bir sebepmis, dugun gunu kuaforde sacim basim yapilirken bir gelin daha vardi, kizin saclari omuz hizasinda falandi normalde, ama cikarken bir baktim neredeyse benimkiler kadar?  Postisleri eklemisler alttan!  Bu postis ve ekleme sac mucizesine bu kadar yabanci olmam ayip resmen.  Tabii bunu gorunce kendi kendime gulmedim de degil: “Ulan benim kafada bu kadar sac var, millet bunu gorunce postis sanacak” diyerek.  Hatta gecen sene bir arkadaslarin dugunune gitmistik (Here’s lookin’ at you kid!), orada hem kolay, hem zaptedilir, hem de enteresan olsun diye duz fon cektirip boyle tepeden bir atkuyrugu yaptirmistim.  Bence cok guzel olmustu ama buyuk ihtimalle sacima bakip akil yoran olduysa o atkuyrugunun oldugu gibi postis oldugunu sanmistir.

mac

Dugun aradan cikti soyle bir sekilde.  Sacimi yapan kuaforun (ay pardon sac tasarimcisinin, lutfen!) isini begendim, radikal bir kesim icin kendisine guvendim.  “Zaten Istanbul’da bildigim kuafor falan da yok, bu is burada bitsin” dedim.  Aslinda ideali cumartesi gunku dugunden sonra pazar gunu gidip kestirip pazartesi tatile kisa saclarla cikmak, o sicaklarda hafif kafayla tatil yapmakti.  Lakin dugun kafasi icin sikilan manyak miktardaki spreyi saclarimdan akitmak oyle bir iki yikamayla olmayacakti ve benim kesilecek saclarimin temiz olmasina ihtiyacim vardi.  Sacimin kesimi tatil donusune kaldi.

Eveett, iste basliktaki sorunun cevabina geliyoruz yavas yavas.  Ben yillar once Pantene’in bir kampanyasini duymustum.  Belirli bir uzunluktan fazlaysa saciniz (ve baska bazi sartlari da sagliyorsa), belirli bir sekilde kesip yolluyorsunuz, onlar da kanserli hastalar icin peruk yapiyorlar.  Sacini bagisliyorsun yani. (Detaylar icin su adrese). Daha sonra gordum ki bir baska arkadas da tam o siralarda Turkiye’deyken saclarini baska bir organizasyonun kampanyasi icin kestirmis, onun linki de burada. Ikisinin farki ilkinde kadin kanser hastalari icin peruk yapiliyor, ikincisinde cocuk hastalar icin.  Bir de ucuncu bir organizasyon var, lakin onlar biraz saibeli, tam emin olamadigim icin burada ismini linkini paylasmayayim.  Gercek sac, peruk yapilmak icin ozel bir sekilde kesilmis, hazir, uzun sac pahali bir sey, bunun da dolandiriciligi olmasa sasardim zaten.

Boyle degerli bir seye sahipseniz kuaforun yerlerini, supurgesini opturmeyin onlara, bagislayin.  En kotu ihtimalle (Turkiye’de boyle kampanyalar yok galiba zira), arastirin, bu isi yapanlarla iletisime gecin ve sacinizi kendinize postis yaptirin.  Tabii ya, kisa saclarinizi cort diye kendi sacinizla uzatmak icin, yillar gectikce azalan saclarinizi kendi saclarinizla daha dolgun gostermek icin boyle bir yatirim yapmayi dusunebilirsiniz.  Turkiye’de buraya nazaran daha ucuza yapiliyordur bile. Yapmaniz gerekenler: bu isi yapan sirketi bulacaksiniz, sartlari ogreneceksiniz (bazi kuaforler biliyordur perukculari, iletisim bilgisi isim falan verirler), kuaforden sacinizi size sirketin soyledigi sekilde kesmesini ve baglamasini isteyeceksiniz, sonra da yollayacaksiniz.  Tabii ben bu ise girmedigim icin tahmini bunlar. Deneyimi olan varsa paylassin.  Bir daha uzatirsam bunu dusunebilirim.

Kuaforde sacimi kesmesini istedigim kuafor tam makasi eline aldiginda kapiya gelen polis tarafindan karakola goturuldugu icin (uzun hikaye!) diger bir elemana kaldim.  Oburunun ne zaman geri gelecegi belli degildi, diger elemanin maharetini de gormemistim, benim sacimi yapan karakoldakiydi.  Ya herro ya merro diyerek kestirme kararimdan donmedim.  Adama dedim, boyle boyle, kanserliler icin ricada bulunani gormemis de, postis icin buna benzer sekilde kestiren olmus, o yuzden cok yadirgamadi.  Sonucta resimdeki atkuyrugunu Pantene’e yolladik bakalim.  Umarim ise yarar.chop chop

Sac kesimi ile ilgili son olarak soylemek istedigim iki sey var:

Birincisi su: Sacimi kestirmeyi dusunuyorum dedigimde herkes “yaaa, yapma, yazik olur, saclarin cok guzeel” gibi seyler dedi.  Bu insanlar cogu zaman benim saclarimi acik bile gormedikleri gibi bu saclari yikamak ugruna 1 saatlik duslar almak ve dusta gider tikanmasin diye devamli dokulen saclari toplayip bir kenara koymak zorunda degillerdi tabii.  Kuaforun ciragi kiz bile kesildikten sonra “esinizin haberi var mi?” diye sordu.  Ulan, koku bende?  Goren de kolumu kesiyorum sanacak.  En kotu ihtimalle, kisa sac yakismaz, uc dort ay cirkin cirkin goz zevkinizi bozarim.  Genelde acik gormediginiz saclarimi ne cok seviyorsunuz 🙂 Saclarin cok guzeeeel de bunun bana ne faydasi var, bir gunden bir gune bir sampuan firmasi gelip “saclarin cok guzeeel, gel reklamda oyna, para vercez” falan demis mi? Ahaha, saka saka.  Dogrusu hayatimda en cok iltifat alma sebebim saclarim oldu, hani “bir gun hic tanimadiginiz biri size iltifat ederse bilin ki sebebi saclariniz” durumu var idi. Ama iltifatla ihya olan bir insan degilim zaten ne yaparsin.

Ikincisi ise: Gide gele geleneksel Ozbek kizi moduna girdim, ona yanarim.  Geleneksel Ozbek kizlari (buyuk cogunluk) evleninceye kadar saclarini kestirmezler (kas da almazlar).  Kirik aldirirlar olsa olsa.  Cok uzun saclari olur bu yuzden kendilerinin.  Evlenince sac kestirmek mumkun olur, o da kocalarinin ve kaynanalarinin izin verecegi uzunlukta.  Dugunden sonra saclar kesilir ve bir sene boyunca (ilk bebe olana kadar yani) gelin sapkasi takilir (acayip suslu, boncuklu kepler).  Ben de saclarimi uzattim uzattim, dugunden sonra kestirdim Ozbek kizlar gibi, kader birligi yapmis gibi olduk.

Saclar gitti ama goren kimse yadirgamadi, hatta goren herkes bayagi begendi (begenmeyen olsa da “ay olmamisss!” demezdi gerci.)  Ben memnunum su anda, cunku sacimin omrumden yedigi sure azaldi (bir de yikiyorum cikiyorum yerine fonsuz/masasiz cikmam abi insani olsam o uzun saclarla omrumun yarisini yemis olurdum herhalde), kafam hafifledi, degisiklik oldu.  Bir sure boyle takilmayi dusunuyorum (ayni kesimi tekrarlayip kisaltabilecek bir kuafor bulmam lazim bunun icin tabii).  Ola ki fikir degistirdim, malum:

KOKU BENDEEEEEEEEEEEEE!!!

2 thoughts on “Kesilen saclar nereye gider?

    • Saclari yollayinca bir tesekkur mektubu gelmisti, ellerine ulastigini biliyorum. Keske saciniz su ise yaradi, su kisinin perugunda kullanildi diye detay yollamalari da mumkun olsaydi ama zor. Cope gitmek yerine bir ise yaradigina seviniyorum. Bu yaziyi yazarken hayatimizda hic esamisi okunmayan ama sonra babami bizden alip yuregimize oturan kanser illetine yakalanmis insanlari bir nebze mutlu ediyorsa sac tellerim ne mutlu bana.

Bir Cevap Yazın

