Genetik Testler ve digerleri

Bu haftanin basinda genetik danismani ile bulustuk, ondan, genetik testlerden, genetik bozukluk endisesinden bahsedeyim diyorum.

Bugun itibariyle 11+2 olduk, yani 12. haftanin icindeyiz.  Bu “yas” hesaplamalari hep karistiriyor kafami, gecen hafta yanlis yazmisim galiba.  Bundan sonra en kolay anlayabildigim hafta+gun hesabiyla yazacagim.  Bizim balik bu hafta bir iri erik, bir misket limonu boyutunda.  Rahim boyutu da bir greyfurt kadar oldu kaynaklara gore.  Her hafta cekip koydugum fotograflari karsilastirirsaniz belki farkedersiniz, bu hafta gobekte hafif bir disari dogru genisleme oldu.  Artik normal pantolonlarimi giymeye kasmiyorum bile, sikiyor cunku.  Bol gelen bir pantolonum var, ona, eteklere, elbiselere abaniyorum.  Bir arkadasim sagolsun bir kutu hamile pantolonu, sortu yollamisti, cesit cesit.  Onlar olunca kendim pek hamile “alt”i almak zorunda kalmayacagim ama su siralar cok giyemiyorum bu hamile pantolonlarini, cunku arkadasim onlari son giydiginde gobegi kocamandi ve lastikli kisimlari da ona gore esnemis. Benim gobek normal pantolonlarima sigmayip tasiyor ama bu esnek lastikler de bol geliyor.  Ilerleyen haftalarda artik giderek sisecek, durmak yok yola devam.

Hamilelikte bir “golden age” var imis, altin donem, ikinci trimestra denk geliyor.  Ilk trimestrda bulantilar ve yorgunluk oluyor, son trimestrda da gobek ve bebek iyice buyudugu icin agirlik, gogus kafesine inen tekmeler ve saire sebeplerden rahatsizliklar oluyormus.  Ikinci trimestr ise bulantilarin gectigi, yorgunluk yerine enerji doldugunuz, bebeginizi hissetmeye basladiginiz ama henuz size rahatsizlik vermedigi bir donem oluyormus.  Ben merakla bekliyorum, bu 1-2 hafta gecse de rahata ersem diye.  Tam “eh artik azalir gecer bulantilar” derken idrar yollari rahatsizligim icin verilen bir antiseptigin mideme asiri negatif etkisi ile iyice feci oldu midem.  Aksam yemeginden sonra sizip kalma hallerim hala devam ediyor, 9:30a kadar zor dayaniyorum.  Gunduz de bir is yapamiyorum pek, evi b.k goturuyor, biktim bu enerjisizlikten.  Gecsin artik bu haller!

Genetik danismana gelince.  Adam bize trisomy 18, trisomy 21 nedir, nasil olur kromozom fotograflariyla anlatti.  Yas (benim yasim) ve degisen ihtimalleri tabloyla gosterdi.  Yapilacak testleri, secenekleri anlatti.  Dogrusu benim bilmedigim bir sey soylemedi, ama cok ilgili ve sakinligi ile rahatlaticiydi.  Bizim Kaliforniya eyaletinde bu prenatal screening test denen incelemeler eyaletin kontrolu altinda yapiliyor.  Yani benim hastanede kanimi aliyor ama kendi labinda incelemek yerine eyaletin labina yolluyor.  Eyaletin sundugu birkac secenek var, ikili, uclu, dortlu test denen seyler.  Ben bir “ignorance is bliss” insani olmadigim icin en kapsamli test kombinasyonunu istedim, onlardan cikacak sonuca gore amniyosentez dusunecegim.

Bu testler konusunda bayagi kafa karisikligi goruyorum Turk kadinlar arasinda.  Ikili, uclu, dortlu denen testler kan testi, hamileligin degisik haftalarinda yapiliyor.  Alinan kanda bakilan maddelerin sayisina gore ismi degisiyor.  Dortlu testin sonuclari daha cok maddeye bakildigi icin olsa gerek ikili teste gore daha “dogru.”  Ama bu kan testlerinden kesin sonuc  almak diye bir sey yok, “false negative” veya “false positive”ler olabiliyor.  Bahsi gecen genetik hastaliklar “rare events” kategorisine girdigi icin istatistiksel olarak hata payi hep gozonunde bulundurulmali.  Bir de NT screening denen bebegin ense kalinligini ultrasonla olcen bir gozlem var, down sendromlu cocuklarda ense, yuz yapisi ve burun yapisi daha farkli oluyor, bu fizyolojik ozellikler fetuste de var mi diye bakiliyor ultrasonla.

Ben bu hafta ikili test icin kan verdim, haftaya sali da bu ense olcumu ultrasonu var.  Haftaya bu kan testi ve ultrasonun sonuclarini, arti benim yasimi bir formule girip bana bir “ihtimal” verecekler.  Bebeginizde bir kromozomal bozukluk olma ihtimai 1/x diyecekler.  x’in olabildigince buyuk olmasini umuyoruz iste.  Sonra 15. haftadan sonra bir 4lu test yapip bu ilk ihtimali guncelleyecekler onun sonucuna gore.  Eger bu testlerde riskli kategoride cikarsam amniyosentez yapilacak, ondan da zamani geldiginde bahsederim.  Simdi tek dilegim kan testlerinde her seyin guzel cikmasi ve amniyo’ya gerek kalmamasi.

Butun bu testler, bebekte bir terslik olma ihtimali cok korkutucu.  Cok dusunmemeye calisiyorum.  Bu vesileyle baligimi bir kez daha gorecegim haftaya diye pollyannacilik yapiyorum, aksi takdirde tee Agustos sonu bir sonraki ultrason randevumuz.  Insallah bicirikta kalantor ensesi gibi kalin bir ense yoktur. Bu NT screeningde ensenin 3mm’den daha “ince” olmasi gerekiyor risksiz sonuc icin.

Bu arada ilk hemsire gorusmemde kan ve idrar testi yapmislardi.  Internetten sonuclarina baktimdi, her sey normaldi. Alyuvar vs. normal degerlerin altinda olsa da hamile kadinlar icin olmasi gereken degerlere gore normaldi.  Sonra idrarda bir sey cikmasa da idrar “kulturu”nde enfeksiyon cikmis, hoop antiseptik verdiler.  Postada mektup geldi, hemsire yollamis, sende anemi var demir hapi almaya basla diye.  Ben bu hafta antiseptigi kullanacagim (7 gunluk bir hap), midemi mahvediyor zaten.  Bu 7 gun bittiginde tam ebeyle gorusmem olan gun olacak, ona sorarim bu anemi durumu nedir diye, ona gore demir hapina baslarim.  Demir hapi almak cok istemiyorum cunku kabizlik ve mide bulantisi yapiyormus.  Prenatal vitaminimin icinde demir var zaten, ekstrasina gerek var mi onu bir sorayim ebeye guzelce.

Boyleyken boyle.  Ilk baslarda cuma gunleri iyice bir kotu oluyordum, gecen hafta ve bu hafta cuma gunleri cok daha iyi hisseder oldum.  Belki derslerimin bitmesindendir, donem bitmeden once haftaici yorulup cuma gunu cokuyordum belki kim bilir?  Simdi donem bitti, odev okuma, notlari girme bitti, neyse ki notundan cok sikayet eden de cikmadi.  Oturup yazmam lazim, 1 donem boyunca askiya aldim yazma isini.  Simdi istegim, okuyup yazabilmek icin, su paspal halimden cikip azicik bakimli olabilmek icin, yogaya baslayabilmek icin, daha dengeli beslenebilmek icin bulantilarimin ve yorgunlugumun gecmesi.  Perisanlik hic hos degil.  “Normal”e donup guzel ve uretken bir yaz gecirmek istiyorum!

Son olarak su siralar dort gozle bekledigim seyi yazayim da gulun.  Pt gunu yolumuz Turk bakkalinin yakinlarina dusecek.  Isimiz vaktinde biterse bakkala gidecegiz iste.  Ben iki haftadir bunun hayaliyle yasiyorum.  Neler alacagimi hayal ediyorum.  Canim en cok tulum peyniri istiyor, cok secici de olamayacagim, herhangi bir tur tulum peyniri olsun.  Cekirdek alacagim sonra.  Sucuk yememek lazim ama alip iki gidim da olsa yiyecegim.  Baklava falan bulursak ondan da alirim.  Bu bakkallardaki yufkalar pek kotu oluyor, kalin kalin.  Yine de alip sigara boregi sarip buzluga atmayi, cikarip cikarip (firinda) pisirip yemeyi dusunuyorum.  Haftaya yazarim bu gunduz duslerimin gerceklesip gerceklesmedigini. Bekle bizi Turk bakkali!!!

Bir Cevap Yazın

