16 Aylik kuzu krese basliyor

Dun itibariyle bizim minnak 16 aylik oldu.  Normalde aydonumleri cok bir sey farketmiyor, kutlama falan yapmiyoruz, gundelik telaselerimiz icinde kayniyor genelde.  Bir tek elimden geldikce yeni bir blog yazisi yazip “heyooo!” demeye calisiyorum.  Bu aydonumu de kres telasi icinde kaynadi diyebilirim.  Evet, bu Pazartesi gunu bizimki krese basliyor.

Aslinda bu Subat ayinda, 13 aylikken baslayacakti ama bir cok sey oldu, ozellikle Turkiye’ye gidip uzunca kalmamiz.  Donunce kres macerasina devam edecektik, Mayis ayinda baslayalim dedik, neyse ki kreste uygun, yer olan bir sinif vardi.

“Yer olan sinif” konusunu biraz desmek isterim.  Bizim sehirde duzgun iki tane kres var, ikisine de daha buraya tasinacagimiz belli olur olmaz basvuru ucreti de odeyerek kayit icin siraya girdik.  Bir yasina yaklasirken artik zamani geldi, hala bekleme listesinden haber cikmadi ama bari gidip bir gezelim dedik.  Bir tanesi o zaman oturdugumuz apartman dairesine iki blok otedeydi, yonetici ile randevulastik ve gittik.  Iyi ki “e gidip gezelim bari” demisiz, meger bizim yavrunun yasina uygun bir sinifta yer acilacakmis, Subat diye anlastik.  Bildigin sansliyiz, millet aylarca sirada bekliyor, biz hazir oldugumuzda sip diye uygun yer cikti.

Geri dondugumuzde, sansimiza yine uygun yer vardi, baska bir sinifta ama.  Gecen hafta bir kez 9-11am arasi iki saatligine, bu hafta da iki gun oglen uykusunu uyuyup uyanana kadar sinifinda beraber takildik. Ben hep yanindaydim.  Ilk seferinde gidip odadaki yepyeni oyuncaklari kurcaladi, oynadi ama ne diger cocuklarla ne de ogretmenleriyle cok ilgilendi.  Dibimde bana yapisik durmadi ama ortama fazla bulasmadi.  Sinifta 3 ogretmen ve 8 cocuk oluyor.  Dun son denememizde ogretmenlerine laf anlatiyor, diger cocuklarla oyun kurmaya yelteniyordu.  Sosyal bir kelebek oldugu icin ortama uyum saglamakta zorluk cekecegini zaten dusunmuyordum.  Olabilecek tek sorun benden ayri kalmaya tepkisi.  Aglayip yirtinacagini sanmiyorum ama gun icinde beni arayacaktir kesin.  Gunun sonunda gelip alacagimi bilince sorun etmez diye umuyorum, gorecegim.  Cok merak ediyorum nasil olacak.

Ben daha ise baslamadigim halde balikkizi krese baslatiyoruz, oncelikle sinifta yer acilmisken bu firsati kacirmamak icin. Ama onun disinda artik yasinin da geregi oldugunu dusunuyorum: Ingilizce temelinin atilmasi, sosyallesme, daha profesyonel bir “oyun ile ogrenme” ortami gibi imkanlar sunuyor kres ona.  Mesela ziyaretlerimizde gordugum iki sey “vay anasini!” dedirtti.  Birincisi, cocuklar pitir pitir yiyorlar yemeklerini.  Bazen minik elleri ile avuclaya avuclaya, bazen kasik kullanarak.  Biz de Baby Led Weaning (BLW) uyguluyoruz sozde ama masada oyuna vurdugu oluyor, dikkati cabuk dagiliyor, yemege odaklanamiyor.  Kreste “yedin yedin, yemedin ac kalirsin, kimse seni agzina beslemeyecek” mesaji cok net (1-2 tane ufak bebek var, 7-8 aylik, onlara yediriliyor ama daha buyuklere hic karisilmiyor).  Derya kuzusu da bu mesaji alacak sanirim ben yaninda olmayinca.  Kreste cocuklarin arkadaslarini gorup daha guzel yediklerini okumustum, bakalim bizde de oyle olacak mi.  Ikincisi, oglen yemegi yenip eller yikanip bezler degisti mi pit pit pit gidip yer yataklarina (“cot” denen sedye gibi portatif seyler) yatip uyuyuveriyorlar. Kimse de “Yok uyumayacagim, banane banane!” demiyor, itiraz falan yok.  Bizimki haric.  Yaninda emzirerek, emzik vererek kucagimda uyutmaya calistigim halde kucagimdan inip kacmaya calisiyordu.  Yorgunluktan geberiyordu, normalde ogle uykusuna yattigi saatten en az 1 saat daha gecti, ama etrafta o kadar cok ilginc sey vardi ki, birakip uyumak istemiyordu.  Bunun yasindaki minnaklar bir yatti mi 2 saat uyuyorlar, horlaya horlaya hem de, cok tatli onlari izlemek.  Bizimki tabii uyanip duruyor.  Ogretmenleri 2-3 hafta surer alismasi, sonra o da gidip yatar ve uyanmadan uyur dedi.  Merak ediyorum gercekten boyle olacak mi? Sinifta ve etrafta gurultu olmasina ragmen uyuyanlar gibi uyuyacak mi (biz hala o uyurken cit cikarmamaya calisiyoruz, hemen cort diye uyaniyor cunku).

Krese baslama ile emzirme maceramizda yeni bir sayfa acilacak.  Gece emmelerini kesmistik sorunsuz bir sekilde. Gunduz istedigi kadar emiyor simdi.  Bazen durup durup emmek istiyor (hasta oldugu icin midir nedir, bugun oyleydi). Bazen de sabah 10:30 gibi yorulmaya basladiginda ve oglen uykusuna yatma haricinde pek istemiyor gunduz.  Ne yapacagima hala karar veremedim kesin olarak.  Aslinda sabah uyandiginda, aksam kresten aldigimda ve gece yatmadan (ya da aksam kresten aldiktan sonra istedigi zaman) yine 3 seans ediyor ve sabah seansi bayagiiiii uzun suruyor. 16 aylik bir bebek icin bu yeterli olur gibime geliyor ama bilemiyorum da.  Sanirim simdilik gunduz 10:30 gibi bir pompa yapip ertesi gun o saatte icmesi icin yollayacagim.  Bir iki gecedir yatmadan once pompaliyorum, ancak 70cc cikarabiliyorum (ama o saatte sut uretmeye programli degil artik memeler, ondan olabilir). Buzlukta biraz bulunsun diye dusundum ama risk aslinda bu.  Bizimki daha onceden bir iki kez gerektiginde ne donmus cozdurulmus, ne de yeni sagilmis sut icmedi.  Gece emmelerini kesince sertligi almak icin el pompasiyla sagmam gerekmisti, ertesi gun onu suluguna koyup verdim onu da sallamadi.  O suluktan kefir falan iciyor, sutu icti.  Pompalayip yollarim bir ogunluk, geri gelen kismina bakip eger icilmiyorsa pompalamayi birakirim.  Baby Led Weaning’e gece emmelerini kesmeden sonra ikinci mudahale olacak bu ama cok sorun degil bu ayda.  Orijinal plandaki gibi 13 aylikken basliyor olsaydi daha bir icim giderdi ama simdi artik minik bir danacik o, gunde uc emme ile tatmin olur diye dusunuyorum.

Gece emmesi demisken: kesmisken geri donmeyi hayatta dusunmem ama acaba artik gece yaninda birisinin yatmasi gerekiyorsa (bkz. az asagisi) ben mi yatsam.  Simdi dibinde meme kokulari varken memeler uyuyor falan deyip vermeyip iskence olmasin diye mecbur kalmadikca (yani neredeyse hep) babasi ilgileniyor gece uykusu ile sagolsun.  Krese baslayinca gunduz beni ozlerse gece bana doysun bari diye yaninda mi yatsam?  Ay bilemiyorum, bu ayrilik ondan cok beni zorlayacak galiba.  Dile kolay 16 aydir ayri kaldigimiz sure en uzun 3-4 saat oldu herhalde, hep dipdibe, hep beraber.  Itiraf ediyorum ki bazen kafayi oynatacak gibi oluyordum, devamli benden ilgi isteyen ve daha muhimi bana muhtac birinin elimin altinda olmasi zor geldi bazen.  Yabanci bloglarda cok irdeleniyor bu konu: Stay at home mom/ev hanimi anne olmak pek cok erkege VE kadina kolay geliyor, “oooh, birak cocuk oynasin sen de yan gel yat” seklinde algilaniyor, “butun gun ne yaptin ki sen?” diye cikisiliyor.  Oysa o gun boyunca basinizi kasimaya vakit bulamamis oluyorsunuz. Dus yapmak bir luks, onu gectim, afedersiniz tuvaletinizi yaparken bile bir seyirciniz oluyor.  Kuzu krese baslayip bu “yogun” gunluk programdan baska bir boyuta gectigimda durumu degerlendirip ev hanimi annelik, kres, calisan annelik uzerine bir yazi yazmak istiyorum, simdilik bu bahsi kapatip “ayrilma endise”me geri doneyim.  Bebeklerde separation anxiety olur sozde, bizde asil bende olacak galiba.  Bir yandan sucluluk icinde kresle gelecek rahatlamayi iple cekiyorum (bad mama!), bir yandan kreste kuzuma iyi bakmazlarsa, iyi ilgilenmezlerse, mutsuz olursa endiseleri yasiyorum, bir yandan daha ne kadar dip dibe yasayacaktik, en uygun zaman simdi diyorum.  Oyle gelgitler yasiyorum iste.  Neyse kresin getirdiklerine geri doneyim.

Gecen haftaki kres ziyaretimizde bir iki cocugun burunlari akiyordu, pt. gunu bizimkinin de burnu akmaya basladi.  Kres ortaminin kotu tarafi bu, grip sezonu bitmis olmaliydi ama bitmemis.  Iki gundur genzi cok dolu, uyurken cok zorlaniyor agzindan nefes almakta, salya uretimi de bol, bogazina kaciyor, oksurerek uyaniyor.  Gecen hafta biraraya geldigimiz bir arkadasin kizi da hastalanmis, dun ateslenmis ve ishal de olmus.  Bizde henuz ates yok, bu gece takip etmemiz lazim.  Ama sindirim sistemine etkisini hissediyoruz, virutik bir sey belli ki.  Henuz ishal yok ama asiri gazi vardi bugun, aksam da bir baktim pisik olmus (2-3 saat once degistirdigimde yoktu bir sey).  Pisik bizde hic olmaz, sadece boyle virutik hastaliklarda olur.  Umarim cabuk gecer, kiyamiyor insan yavruya.  Neyse ki burnuna saline solution sikmama ve nosefrida (bizim otribebe) ile cekmeme cok itiraz etmiyor, bunu bir oyun gibi yaptik, oyun gibi hizlica yapiyorum.

Burun cekmeyi oyun gibi yaptik da dis fircalamayi yapamadik, ona uzuluyorum.  Her gece yatmadan cingar cikiyor, hele yorgunsa iyice beter oluyor.  Bugun zor kullanarak fircalamak zorunda kaldim, agladi, cok uzuldum.  Dis fircalamayi en kisa zamanda oyunlastirmam lazim.  Turkiye’deyken beni fircalarken izleyip sonra cok itiraz etmiyordu, son zamanlarda cok yirtiniyor.  Babasi fircalarken izlemeyi seviyor, hatta duyunca memeyi birakip banyoya kosuyor ama fircalamamiza izin vermiyor.  Ona verince de isiriyor sadece, dis kasiyor ya da.  Onerisi olan?

Dis fircasi! Oy!  Kres icin firca almamiz lazim.  Kuzu basladiginda bir suru sey goturmemiz lazim, 3 takim kiyafet, carsaf, battaniye, gunes kremi, havlu, yedek ayakkabi, suluk, su bu… Bunlarin hepsini de etiketlememiz gerek.  Bu haftasonu elimde permanent marker her yere “derya” yazacagim!

Ha bu arada kayitlara gecsin: DERYA KUZUM 27 NISAN 2014 GECESI KENDI BASINA, HIC UYANMADAN UYUDU BUTUN GECE!!!  Babasi yatagina yatmaya basladi bu aralar ama gece uyanirsa yanina gidip onunla yatmaya devam ediyor gecenin gerisinde.  Uykusu giderek duzeliyor (su siralar hastalik yuzunden biraz zorlaniyor ama zavalli nefes alamiyor ne yapsin?).

Kuzucuk yeni yeni seyler icat ediyor, yeni yeni seyler ogreniyor surekli, bu ay da istisna olmadi.  Nazlikediyi gorunce “azliiii” gibi bir sey diyor, ismini tam soyleyemese de Nazli diyor. Boya kalemleri aldik, resim yapmaktansa isirmak icin kullanmayi tercih etse de bir seyler ciziktiriyor resim defterine.  Bildigin laftan anliyor, artik cidden kendi aramizda konustuklarimiza dikkat etmemiz gerekiyor onun yaninda! Penguen yuruyusu, kanguru ziplayisi gibi atraksiyonlarimiz var.  Kopek gordu mu huu huu demeye devam ediyor ama kuslara da gak gak diyor (Bu garip: Annemlerin orada cok karga vardi, ben de karga karga gak gak diyordum, ama onun disinda “kus” icin hep “cik cik” diyorum, bu herhangi bir kus gorunce gak gak diyor!)  Bugun inek icin moo’ledi, daha once moo diyor muydu ki, demiyordu galiba.  Catalin (bambu bebek catali) ucuna taktigimiz seyleri agzina goturebiliyor ama kasik konusunda sallantidayiz, kasikla oyun oynamayi daha cok seviyor.  Eline gecen sarj aletini prize sokmaya yelteniyor (nereden ogrendiyse?), neyse ki butun prizlerimiz tikali.  Babasina, ogretmenlerine, herkese anne diyor (hungur), benim ismimi cok yamuk soyleyebiliyor ama bana ismimle hitap etmiyor cok.

Anne demisken, yakinda anneler gunu. Benim bir beklentim yok, belki kuzular kreste annelere hediye sanat projesi yaparlar (ellerine boya ve kagit ver, sonra seyreyle gumburtuyu=sanat projesi).  Biraz daha buyuyunce her sene el yapimi kart ve siir talep edecegim.  Eeee, aylarca kucagimda uyuttum, mememden doyurdum, boru mu!  Hahaha, daha simdiden cocugun basina kakiyorum, bu anne modeliyle anneler gununde hicbir sey hak etmiyorum!!! Neyse, saka bir yana, tum annelerin anneler gunu kutlu olsun!

PS1. Bir foto:

Yurumeyi tercih ediyor ama babanin tepesi de fena degil iste...

Yurumeyi tercih ediyor ama babanin tepesi de fena degil iste…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PS2. Sonunda araba koltugu aldik, o yeni dogan koltugu (hani koluna asabiliyorsun falan) bayagiiiiii idare etti bizi ama artik boy limitine gelmistik.  Aldigimiz Recaro Performance Ride.  Tavsiye ederim, cok memnunuz, kuzu da sikayet etmedi hic (hatta icinde uyuyakalarak onay verdi).

PS3. Cok acele yazdim, hatalar, kopukluklar, daldan dala atlamalar affola.

One thought on “16 Aylik kuzu krese basliyor

  1. Geri bildirim: Kres maceralari | Sapkadan Cikan Tavsanlar

Bir Cevap Yazın

