Neden? Niye? Nicin?

Bayagidir bizim minnaktan haberler yazmiyordum. Gundem rezalet, ic karartici.  Gundemden kacmak isteyenler ve Derya kuzusunu merak edenler icin bu siralar ne isler cevirdigini anlatayim.

Bu aralar en onemli sey bir iki hafta once “Neden?” sorgulamalarina baslamasi oldu.  Bu gunun gelecegini bekliyordum ama uc yasini gecince olur diyordum dogrusu.  Ama basladi bile.  Yine ne olduysa cakralar mi acildi nedir, birden her seyi sorgular oldu. Kucak kucaga kitap okumak her zaman yaptigimiz bir sey, cok sever hep.  Normalde acar kitabi okur, resimlere bakar sayfalari cevirirdik.  Simdi okuyamiyoruz! Neden? Cunku: Neden! Kitaplardaki karakterler bir seyler yapiyor, bizimki hemen soruyor: Niye? Neden oyle yapti? Kitap yalan oluyor!

Bazen “Imdaat!” diyecek hale geliyorum ama sorgulayan bir beyni var, ogrenmek istiyor, onu engellemek degil cesaretlendirmek gerekiyor.  Malesef cok yapmadigim ama bundan sonra yapmaya calisacagim sey kendi sorusunu kendisi cevaplamasi icin onu yonlendirmek.  Bizler icin “cunku bla bla” diye sebep gostermek, anlatmak daha kolay dogrusu.  Ama merak ettigi seyi kendisi irdelese, cevabini kendisi bulup anlasa daha iyi onun icin.  Bunu basarmak icin bazi yonlendirme teknikleri var, biraz okuyup feyz almam gerekiyor! Oyle “Sence neden?” diye sormakla olmuyor cunku.

Ha bu arada bazi sorularina deneylerle cevap verdim, o iyi oldu. Keske her soru icin bir deney uydurabilsem.  “A Snowy Day/Karli bir Gun” kitabinda cocuk cebine kartopu koyuyor ve sicak eve giriyor.  Bir sure sonra bakinca kartopunu bulamiyor cebinde. “Neden bulamamis?” Bu erime, suyun uc hali olayini anlatmak icin buzluktan bir buz aldim, tabaga koydum, erimesini izledik.  Sonunda sadece bir tabak su kaldi.  Frozen filminin kitabinda da Elsa fjordu donduruyordu ve gemiler orada buzda hapis kaliyordu. “Neden gidemiyorlar?”  Bunu gostermek icin de kagittan gemi yapip bir tabak suya koyup yuzdurduk sonra oylece buzluga koyduk.  Su donunca gemi hareket edemedi.

Kitap okurken veya oyun oynarken “anne-baba” olayini fazla onemsiyor, bu dikkatimi cekti.  Bundan endiselenmeli miyim bilmiyorum.  Yani anne ve babadan ayri kalmak, onlari kaybetmek gibi bir endisesi var da bunu mu disa vuruyor bilemiyorum.  Oyle bir endisesi olmasi icin hicbir sebep yok, hep beraberiz. Krese gittiginde de aksam gelip alacagimizi bilecek kadar adapte olmus durumda coktan. Mesela Wizard of Oz’da Dorothy’nin anne babasi ile degil teyzesi+enistesi ile yasiyor olmasina pek anlam veremedi. Annesi neredeymis diye sordu. Sonra Frozen’da Elsa ve Anna’nin anne-babasinin firtinada kaybolmalarindan cok etkilendi.  Daha sonra Dora the Explorer ve Frozen crossover hikayesi anlatmami istediginde ben Dora’nin haritasinin yardimiyla Elsa ve Anna’nin anne-babasini issiz bir adada buldugunu, orada cok rahat ettiklerini ve emekliligin tadini cikarmak istedikleri icin geri donmediklerini, tatillerde kizlarini ziyaret edeceklerini falan uydurdum.  Olum olayini daha tam idrak edebilmis degil, etmesi de gerekmiyor su yasta zaten. Oyuncak hayvanlari ile oynarken bu sunun annesi, bu sunun yavrusu gibi atamalar yapiyor, hep bir “aile” kurma pesinde. Ozellikle anne-yavru hep birarada olsun istiyor. Normal midir yoksa ben bir seyi yanlis mi yapiyorum bilmiyorum.

Bir de bu var: Crossoverlar.  Bu aralar hayal gucu inanilmaz costu.  Bazen kendi kendine “pretend play” denen taklit oyunlari oynuyor.  Trenleri, ucaklari, bebekleri, oyuncak hayvanlari konusturuyor.  Ben konusturdugumda da “bi daha, bi daha!” diye on kez tekrarlatiyor.  Kitapta anlatilan hikayelerin orada bahsedilmeyen detaylarini, arka planlari merak ettigini sordugu sorulardan anliyoruz zaten.  Bir de farkli hikayelerden tanidigi karakterleri biraraya getiren hikayeler anlatmamizi istiyor.  Dora ve Frozen yukarida bahsettim zaten.  Thomas ve Percy Elsa’lara gitmisi anlat.  Superman Elsa’lara gitmisi anlat.  Ha ha, Superman! Bu nereden cikti tam bilmiyorum, oyle durup dururken Superman’den bahsetmeye basladik, bir iki kisa video izledik.  Bir bandanayi pelerin gibi boynuna baglayip Superman oluyor.  Ben Batman oluyorum, baba canavar oluyor.  Lazer isinli gozleriyle canavari kaciriyor falan. Ikimiz dunyayi kurtariyoruz.  Up up up and away!

Bu aralar ekran konusunda daha genis davraniyoruz.  Hafta ici pek vaktimiz olmuyor zaten bir sey izlemeye.  Ancak cis yaparken falan kisa videolar izliyoruz telefondan.  Haftasonlari bir iki bolum (20ser dakika oluyor) cizgi film izliyor gunde.  Bubble Guppies, Dora the Explorer ve Daniel Tiger seviyoruz. Arada Clifford the big red dog. Dora’dan Ispanyolca kapiyor caktirmadan. Thomas’in kitaplarini okuyoruz ama onun cizgi filmleri pek revacta degil dogrusu.  Ilk bastan sona izledigimiz uzun metraj film Wizard of Oz idi.  Gecenlerde de ikinci film olarak Frozen’i izledik.  Kitabini kutuphaneden aldigimizdan beri ona takmis durumda cunku.  Bundan sonra Mary Poppins izleyelim istiyorum Supercalifragilisticexpialidocious diyebiliyorum zira 🙂 Izledigimiz seylerin muziklerini dinliyoruz bir de devamli, o Wizard of Oz albumunu milyon kez dinledik herhalde, arabaya her bindigimizde actiriyor.  Hatta o anne ben yavru olup karton kutudan arabaya bindigimizde (sormayin!) direksiyon basina oturup “Dorothy?” diyor, muzigi aciyormus gibi yapiyor.  Mary Poppins albumune gecelim, degisiklik olsun!

3 yasa 1 ay kaldi, inanamiyorum.  Dun aksam minnaklik fotograf ve videolarina bakiyorduk.  Ilk yurumeye basladigi zamanlardaki badi badi adimlari falan.  Daha dun gibi ama bir yandan da “Bu minnak badi badi bu yanimda oturan kiz mi?” diye bir inanamazlik hasil oluyor bende.  Buyudu gitti zilli, 15 gun sonra okul oncesi sinifina gececek!  Gecenlerde ogretmeni ile bir veli toplantisi yaptik.  Yaptiklari bir degerlendirme var, ona gore Derya bilissel yeteneklerde ve okuryazarlikta yas normallerinin ustunde. (Okuma yazma bilmiyor tabii daha. Harfleri tanima, kitaplara ilgi gibi yas normalleri ile karsilastiriliyor).  Ama bizim zillitos sosyal becerilerde biraz sallantida.  Uzun zamandir kreste hep diger cocuklarla bir arada, dil sorunu da yasamiyor ama kendi kendine oynamayi veya ogretmenleriyle iletismeyi tercih ediyor anlasilan.  Yeni yeni arkadaslariyla bire bir oyun kurma, yardim etme vs. sosyal girisimlere baslamis, ogretmeni oyle diyor.

Artik evde gunduz uykusu uyumuyor.  Okulda -suresi kisalmakla beraber- uyuyor yine oyle boyle ama haftasonlari oglen uyuycan uyumuycam kavgasi yapmiyoruz artik.  Oyle olunca aksam erkenden (8 gibi) sizip kaliyor.  Oglen uyursa 9dan once uyumuyor, 9:30u gectigi oluyor.  Bu gecis doneminde biraz boyle garip olacak ama napalim.  Uyku dusurmede hep erkenci oldu, 1 yasina gelemden tek uykuya dusmustu. Uyku eksigi olmasin diye dikkat ederek gecirecegiz sureci (gunduz uyumazsa erken yatarak, sabah biraz gec kalkmasina musade ederek vs.).

Kuzen konusunda heyecanli, alisverise gittiginde kuzene hediye almak falan istiyor.  Annesinin gobeginde kuzen var onu biliyor, kendi bluzunun altina kasik sokup “Bu kuzeninmis” diyor.  Biraz kafa karisikligi mevcut!

Yazacak cok sey var ama ozetle o kosuyor biz arkasindan yetismeye calisiyoruz! Burada bitireyim. Bir iki de fotograf ekleyip zengin kalkisi yapayim.  Bay!

 

 

 

4 thoughts on “Neden? Niye? Nicin?

  1. Ben bu hikâyeyi anlatmış da olabilirim ama, benim kuzen küçükken teyzem bizi sinemaya götürdü. Çizgi film annesiz bir tilki yavrusunun maceraları hakkındaydı, en başta anne tilkiyi bir avcı avlıyordu. Benim kuzen ne oldu annesine diye bir ağlamaya başladı, daha film başlayalı iki dakika olmuştu, filmin sonuna kadar tilkinin annesine ne oldu sorunsalını irdeledi, üzüldü. Bence çok normal anne ve babaya önem vermek, önem vermese anormal olurdu, hayatındaki en önemli iki insansıniz, kredinizi alın! Ben de merakla neden sorusunu bekliyorum. Kuzey’in en sevdiği soru “Nereden?”

    • Finding Nemo’yu bu yuzden izleyemiyoruz. Ufak klip izletmeye kalktim, hemen ilk soru “Annesi nerede?” oldu. Sonra babayi da kaybetti ve bizimki artik ekrana bile bakmak istemedi. Apar topar kapattik. Isin ilginc tarafi da cocuk filmlerinde anneler ya da baba hep eksik oluyor. Pamuk Prenses, Cinderella, Guzel/Cirkin, Finding Nemo’da falan anne yok. Toy Story’de baba yok. Mary Poppins’de de anne yok diye biliyorum. Mutlu aileden film cikmiyor galiba 😦

Bir Cevap Yazın

